Sprawdź, jakie korzyści przynosi pozycjonowanie lokalne.
Zyskaj rozpoznawalność i większą sprzedaż.
Pozycjonowanie lokalne to szereg działań, które podejmuje się w celu zwiększenia widoczności witryny w danym regionie lub mieście. Takie rozwiązanie pozwala dotrzeć do zainteresowanych z najbliższej okolicy i zwiększa szanse na pozyskanie nowych klientów. To właśnie skupienie się na konkretnym regionie lub mieście odróżnia pozycjonowanie lokalne strony internetowej od standardowego pozycjonowania.
Głównym czynnikiem wpływającym na lokalne wyniki wyszukiwania w Google jest geolokalizacja. Funkcja ta dopasowuje lokalizację użytkownika na podstawie adresu IP lub historii wcześniejszych zapytań. W ten sposób użytkownicy otrzymują pożądane wyniki bez względu na to, czy wpisali frazę lokalną czy ogólnopolską. Przykładowo, mieszkaniec Poznania w momencie wpisania frazy „fryzjer” otrzyma wyniki takie jak po wpisaniu wyrażenia „fryzjer Poznań”. Analogiczna sytuacja nastąpi w innych lokalizacjach np. w mieszkaniec Gniezna po wpisaniu frazy „mechanik” zobaczy strony internetowe mechaników z Gniezna. Taka forma personalizacji wyników wyszukiwania gwarantuje, że internauta otrzyma listę stron internetowych dopasowaną do intencji swojego zapytania. Mechanizm geolokalizacji stosowany przez wyszukiwarkę Google jest na tyle dokładny, że w większych miastach może ograniczać prezentowane wyniki do firm i innych miejsc z konkretnej dzielnicy. Dotyczy to jedynie największych miast, na przykład Warszawy, Krakowa czy Poznania.
Warto jednak pamiętać o tym, że dodanie nazwy miasta w zapytaniu jest dla Google silniejszym sygnałem niż automatyczna geolokalizacja użytkownika. Z tego względu internauta może samodzielnie określić, dla jakiej miejscowości czy regionu chce otrzymywać wyniki. Dlatego też, bez względu na to, czy hasło „fryzjer Poznań” wpisze przebywając w Katowicach, w Gdańsku czy w Opolu – otrzyma on listę podmiotów z Poznania. Analizując statystyki opublikowane przez Searchengineland.com na temat zapytań w wyszukiwarce Google, da się wyraźnie zauważyć, że pozycjonowanie lokalne strony to bardzo dobry kierunek działania. Okazuje się bowiem, że ponad 80% użytkowników telefonów i tabletów wyszukuje frazy związane z poszukiwaniem lokalnych dostawców produktów i usług.
Jednym z ważniejszych pytań jest to jaki budżet należy przeznaczyć na pozycjonowanie lokalne. Wycena zawsze jest indywidualna i zależy zarówno od historii witryny jak i obecnej jej sytuacji. Duży wpływ ma również wielkość miasta, w którym Twoja strona internetowa miałaby się pojawić wysoko w wyszukiwarce Google. Ze względu na znaczną ilość konkurencji w dużych miastach potrzebny jest większy budżet.
Kolejnym więc czynnikiem jest konkurencja w Twojej branży. Jeśli dużo firm walczy o pierwsze pozycje w wyszukiwarce Google, intensywność działań podjętych przez pozycjonera powinna być większa niż w przypadku branż niszowych. Te wszystkie czynniki wpływają na cenę usługi pozycjonowania lokalnego. Przez złożoność wielu aspektów, które są potrzebne do wyceny, cennik pozycjonowania lokalnego powinien być starannie dopasowany do indywidualnych potrzeb klienta.
Nawet jeśliby powstał uniwersalny cennik pozycjonowania lokalnego, w jego skład wchodziłyby setki, jeśli nie tysiące zmiennych różnicujących ceny.. Jego istnienie nie jest możliwe także z uwagi na dynamikę zmian, jaka występuje w wyszukiwarce Google. Potrzebna by była ciągła aktualizacja. Cennik pozycjonowania lokalnego szybko stawałby się bezużyteczny. Dlatego w Antygen.pl wyceny pozycjonowania lokalnego zawsze wykonujemy indywidualnie, starannie dopasowując każdy jej element do specjalnych potrzeb klienta
Bezpłatna wycena
Aby pozycjonowanie lokalne strony przyniosło oczekiwane efekty, należy zacząć od optymalizacji on-site, czyli działań prowadzonych bezpośrednio na stronie internetowej. Są to prace nad treścią znajdującą się na stronie internetowej oraz poprawa aspektów technicznych. Dużą rolę odgrywa odpowiednie nasycenie treści frazami kluczowymi z odniesieniem do miast, z których chce się pozyskać klientów.
Należy również zadbać o sekcję „Kontakt”. Musi znaleźć się w niej pełen adres firmy wraz z danymi kontaktowymi. To jednak nie wystarczy. Dodatkowo należy skorzystać ze specjalnych znaczników Schema.org, które ułatwią wyszukiwarkom zrozumienie treści strony, na przykład lokalizacji, w której znajduje się firma. Czynniki wpływające na skuteczne pozycjonowanie lokalne to również optymalizacja nagłówków oraz meta tagów zgodnie z obszarem działalności firmy.
Pozycjonowanie lokalne off-site to z kolei wszelkie działania zewnętrze wpływające na lokalne pozycje strony internetowej. W skład tych działań wchodzą prace związane z pozyskiwaniem linków zewnętrznych, inaczej „Link Building”, oraz optymalizacja profilu Google Moja Firma. Pozyskiwanie linków w przypadku pozycjonowania lokalnego wykonywane jest przede wszystkim na stronach internetowych powiązanych z danym miastem czy regionem, a także na forach ogłoszeniowych. Powiązanie linków z miejscem prowadzenia działalności jest niezwykle istotne, ponieważ właśnie to połączenie wykorzystuje pozycjonowanie lokalne. Ważne jest również dodanie wpisów w katalogach firm wraz z adresem oraz linkiem do pozycjonowanej strony internetowej. Algorytmy Google dzięki powiazaniu linków z adresem uzyskują informacje, że dana firma działa w konkretnej lokalizacji.
Warto zadbać, by pozyskiwane linki zewnętrzne posiadały odpowiednią moc, którą będą mogły przekazać pozycjonowanej domenie. Jeśli linki będą zbyt słabe, ich pozyskanie nie przełoży się na wzrost pozycji w wyszukiwarce Google. Do oceny parametrów SEO można wykorzystać narzędzia takie jak Ahrefs czy Majestic SEO. Linki, które kierują do pozycjonowanej strony internetowej, są dla Google wyznacznikiem „popularności domeny”, a ten wskaźnik wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce Google.
Pozycjonowanie lokalne to dobra opcja dla działalności skierowanych na pozyskiwanie klientów lokalnych. Sprawdza się m.in. w przypadku takich usług, jak fryzjerstwo, warsztaty samochodowe, usługi budowlane, księgowość, lokalne usługi specjalistyczne. Aby jakakolwiek forma reklamy przyniosła oczekiwany rezultat, ważne jest dotarcie do klienta realnie zainteresowanego daną usługą. Jeśli zatem działasz lokalnie, nie promuj się na frazy ogólnopolskie – skup się na zainteresowanych z Twojej okolicy i do nich kieruj swoją ofertę.
Decydując się na pozycjonowanie lokalne, minimalizujesz również przypadkowy i niepotrzebny ruch na stronie, który wbrew pozorom może wpłynąć negatywnie na widoczność Twojej witryny. Wysoki współczynnik odrzuceń powstaje w wyniku szybkiego opuszczenia strony i powrotu do wcześniejszych wyników wyszukiwania. Jeżeli użytkownik szybko powrócił do wyszukiwarki z wyniku wybranego przed chwilą to może oznaczać, że nie znalazł na niej tego, czego szukał. A takie działanie powoduje, że Google może uznać stronę za mało wartościową. Dodatkowo wybierając frazy lokalne ograniczasz liczbę konkurentów z którymi walczysz o pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Przekłada się to na szybsze rezultaty podjętych działań związanych z pozycjonowaniem lokalnym.
Profil Google moja Firma jest powiązany z działaniami w pozycjonowaniu lokalnym. Założenie profilu firmy i zadbanie o jego dokładne uzupełnienie zaprocentuje korzyściami w postaci dodatkowego źródła pozyskiwania klientów. Użytkownicy dzięki Google Maps otrzymują natychmiast garść najważniejszych informacji dotyczących Twojej firmy. A podanie dokładnej lokalizacji wraz ze znacznikiem na mapie ułatwi dotarcie do siedziby Twojej firmy. Jeśli zależy Ci na wysokich pozycjach na mapie, zadbaj też o opinie w swojej wizytówce Google. Algorytmy wyszukiwarki Google, wyznaczając miejsce na mapach dla poszczególnych firm, jako jeden z czynników biorą pod uwagę opinie, jakie posiada firma.
Nie każda firma musi mieć zasięg globalny. Często dużo ważniejsze dla przedsiębiorcy jest odniesienie sukcesu na lokalnym gruncie. I właśnie tam, poprzez różne czynności, buduje swoją silną pozycję. Pozycjonowanie lokalne jest jednym z takich działań. Kieruje się je przede wszystkim do firm działających na rynku lokalnym, ale również do firm dopiero zaczynających pozycjonowanie strony internetowej, ponieważ umożliwia im przebicie się na konkurencyjnym rynku. Jeśli zastanawiasz się nad działaniami związanymi z pozycjonowaniem lokalnym, wypełnij formularz, a my przygotujemy bezpłatną wycenę.
Bezpłatna wycena