Docieraj do Klientów, którzy szukają właśnie Twojej oferty.
Zyskaj większą sprzedaż dzięki nieograniczonej liczbie fraz.
Pozycjonowanie long tail jest jedną z metod zwiększenia widoczności strony internetowej w wyszukiwarce Google. Tę metodę pozycjonowania spotyka się pod wieloma nazwami: pozycjonowanie szerokie, pozycjonowanie długiego ogona czy po prostu long tail SEO.
Działania związane z pozycjonowaniem szerokim polegają na technicznej optymalizacji witryny, budowaniu treści pod frazy z długiego ogona oraz przemyślanej strategii linkowania. W przypadku linkowania należy pamiętać zarówno o planowaniu tego w jaki sposób ma wyglądać linkowanie wewnętrzne oraz jak pozyskiwać mocne linki zewnętrzne.
Kluczową kwestią w pozycjonowaniu fraz z długiego ogona jest poprawa pozycji jak największej liczby fraz związanych z tematyką strony. Skuteczność takiego podejścia determinuje zachowanie użytkowników wyszukiwarki Google, którzy coraz precyzyjniej wyszukują produkty i usługi. Według statystyk podanych przez Google, średnia długość zapytania to ponad 4 słowa, a prawie 20% wszystkich dziennych zapytań występuje w wyszukiwarce po raz pierwszy.
Celem pozycjonowania long tail jest poprawa widoczności witryny w wyszukiwarce Google na jak największą liczbę fraz. Dzięki takiemu działaniu pozyskany ruch jest znacznie większy niż w przypadku pozycjonowania zaledwie kilku fraz. A to w przyszłości może generować wyższą sprzedaż.
Słowa kluczowe, które zawierają cechy produktu, wpisywane są przez użytkowników, którzy wiedzą już czego szukają i są bliscy dokonania zakupu. Jeśli ktoś szuka „sukienki na lato”, trafia na pierwszą stronę Google z wynikami dla tej frazy. Przeglądając sklepy i blogi szuka tam inspiracji, dopóki nie trafi na typ sukienki, który jest odpowiedni. Może to być na przykład krótka czerwona sukienka. Ponieważ wie już, jakiej sukienki szuka, kolejnym krokiem jest wpisanie frazy np.: „krótka czerwona sukienka na lato”. Jeżeli serwis jest odpowiednio wypozycjonowany na tę właśnie frazę, to takie precyzyjne wyszukiwanie doprowadzi użytkownika właśnie do niego. A to zwiększa szansę na finalizację zakupu przykładowej „czerwonej krótkiej sukienki na lato” właśnie tam.
Pozycjonowanie tradycyjne skupia się na frazach ogólnych, przeważnie składających się z jednego lub dwóch słów posiadających stosunkowo duży potencjał ruchu. Jednak za tym prawie zawsze kryje się bardzo duża konkurencja, która walczy o czołowe pozycje na ogólne słowa kluczowe. Wpływa to na czas wypozycjonowania fraz i liczbę działań podjętych w celu pojawienia się witryny na pierwszej stronie wyszukiwarki Google. A czas i działania przekładają się na wysokość budżetu, który potrzebny jest do osiągnięcia założonego celu.
Celem każdego pozycjonowania strony internetowej jest znalezienie się na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Dzięki long tail SEO możliwe jest osiągnięcie pozycji na pierwszej stronie w Google nawet w przypadku nowej witryny. Duża ilość słów kluczowych i ich niska konkurencyjność sprawiają, że proces pozycjonowania przebiega znacznie szybciej. Frazy są mniej konkurencyjne, dlatego też koszt wypozycjonowania pojedynczej frazy jest stosunkowo niski. Efekty w postaci większego ruchu można uzyskać już w ciągu kilku miesięcy od rozpoczęcia działań. Dużą zaletą pozycjonowania long tail jest dotarcie do potencjalnego klienta, który znajdzie w Twojej ofercie dokładnie to, czego szuka.
Bezpłatna wycena
Skuteczne pozycjonowanie long tail polega na podjęciu działań na wielu płaszczyznach. Istotne jest, by pamiętać o każdym etapie – pominięcie któregoś z nich może zaburzyć cały proces i wpłynąć negatywnie na efekt końcowy działań.
Gdy celem jest pozyskanie ruchu z długiego ogona, pierwszym krokiem jest wyszukanie odpowiednich fraz. Technika pozycjonowania szerokiego opiera się na znalezieniu jak największej liczby fraz, które mają potencjał generowania ruchu. Analiza fraz to żmudny proces który wymaga dużego zacięcia, pracy na arkuszach kalkulacyjnych i kreatywności. Jej wynikiem jest baza słów kluczowych niezbędna do późniejszych prac nad nowymi treściami.
Wybrane słowa kluczowe składają się najczęściej z 3 lub 4 wyrazów, które dokładnie opisują dany produkt lub usługę.
Jak znaleźć takie frazy? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, jakim językiem operują potencjalni klienci i jakich sformułowań używają, by dotrzeć do produktu, którego szukają. W tym celu warto wziąć pod uwagę maile czy rozmowy z obecnymi klientami. Niezbędne będzie również posłużenie się statystykami pochodzącymi z narzędzi, takich jak Planer słów kluczowych Google Ads, Google Search Console czy Ubersuggest. Dzięki nim można sprawdzić, jakie słowa wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę Google. Dodatkowo dzięki Google Search Console dowiesz się, jakie frazy wpisane w wyszukiwarkę sprawiły, że użytkownik trafił na Twoją witrynę.
Oprócz słownictwa, którym posługują się klienci, równie ważny może okazać się język pracowników firmy. Ten element jest szczególnie istotny w branżach specjalistycznych. Dobrym pomysłem jest również zainspirowanie się frazami, którymi posługuje się konkurencja. Oznacza to nie tylko przejrzenie stron innych firm, ale też sprawdzenie kilku pierwszych wyników wyszukiwania po wpisaniu wytypowanych fraz. W ten sposób możesz trafić na strony, na których znajdziesz ciekawy materiał do analizy, co poskutkuje jeszcze lepszym doborem fraz kluczowych.
W działaniach związanych z optymalizacją SEO należy poprawić witrynę pod kątem występowania fraz i optymalizacji technicznej całej witryny. Podczas analizy treści szczególną uwagę należy zwrócić na opisy produktów oraz kategorii lub treści dotyczące oferowanych usług.
Po wykonaniu audytu SEO, pozycjoner wdraża zmiany na stronie. Wielu zmian technicznych nie da się zauważyć na pierwszy rzut oka, ponieważ nie są one widoczne dla użytkowników. Zadaniem zmian technicznych jest usprawnienie wymiany informacji między stroną internetową a wyszukiwarką Google – dzięki poprawnej optymalizacji, roboty wyszukiwarki nie będą miały problemu z odczytaniem zawartości strony, co z kolei wpłynie na poprawę pozycji w Google. Działania związane z optymalizacją strony powinny zakończyć się raportem podsumowującym wprowadzone zmiany.
Pozycjonowanie szerokie bazuje na poprawie widoczności całego serwisu, dlatego ogromne znaczenie ma dobrze wykonane linkowanie wewnętrzne. Zadaniem linkowania wewnętrznego jest poprawa przepływu mocy w obrębie całego serwisu oraz poprawa nawigacji informacji i jej szybsze indeksowanie przez roboty wyszukiwarki Google.
Na pozycję strony internetowej mają również wpływ pozyskane linki zewnętrzne. W działaniach związanych z pozycjonowaniem fraz długiego ogona ten aspekt jest również niezwykle istotny. Przy tworzeniu strategii zdobywania linków należy zadbać o pozyskiwanie ich tylko z portali o odpowiednich parametrach SEO. Dzięki temu witryna zyska stabilny wzrost pozycji. Do oceny parametrów SEO możesz wykorzystać takie narzędzia, jak Ahrefs czy Majestic SEO.
Tworzenie treści to kluczowa kwestia w pozycjonowaniu szerokim. Nowe treści należy tworzyć w oparciu o słowa kluczowe, które zostały wyszukane podczas wcześniejszej analizy fraz. Tworzenie unikatowych treści w postaci artykułów czy serii poradników zwiększa widoczność witryny. To właśnie dzięki pojawieniu się w treści strony słów kluczowych, które rozpoznają roboty Google, użytkownik dowiaduje się, że znajdzie na stronie właśnie to, czego szuka. Warto również pamiętać o poprawie już istniejących treści na stronie i udoskonalić je pod względem nasycenia frazami oraz poprawić już istniejące nagłówki i meta tytuły.
Choć działania przy long tail SEO wymagają sporo pracy i poprawienia wielu aspektów strony internetowej, należy pamiętać, że pozycjonowanie fraz ogólnych jest procesem znacznie droższym i trudniejszym. Im większa konkurencyjność frazy, tym więcej działań pozycjoner musi podjąć, żeby umieścić wysoko w wynikach wyszukiwania wybraną frazę. Tym samym bardziej skomplikowana i specjalistyczna jest cała procedura, a czas osiągnięcia celu, którym jest wzrost ruchu, jest znacznie dłuższy niż w przypadku pozycjonowania szerokiego.
Pozycjonując witrynę na frazy z długiego ogona zyskujesz pewność, że Twoją stronę odwiedzą klienci zainteresowani tylko tym, co znajduje się w Twojej ofercie. Zwiększa to prawdopodobieństwo dokonania przez nich zakupu, ponieważ oferujesz im dokładnie to, czego szukają. Kolejną zaletą jest czas, w jakim pojawią się pierwsze efekty działań. Dzięki strategii pozycjonowania bardziej rozbudowanych słów kluczowych, czas ich pojawienia się na pierwszej stronie Google jest szybszy niż w przypadku fraz ogólnych. Wzrost widoczności przekłada się na większy i bardziej wartościowy ruch na stronie, dzięki któremu możesz pozyskać nowych klientów.
Ruch osiągnięty za pomocą long tail SEO pochodzi z wielu fraz, dlatego jest bardziej stabilny niż w przypadku zdobycia ruchu tylko z kilku słów kluczowych. Co więcej, szerokie pozycjonowanie ma pozytywny wpływ na frazy ogólne, dzięki czemu witryna będzie plasowała się wyżej również w przypadku wyszukiwania mniej złożonych słów kluczowych.
Pozycjonowanie szerokie jest metodą, która sprawdzi się w przypadku dużej ilości podstron, dlatego najczęściej korzystają z niej z sklepy internetowe. Długi ogon SEO w przypadku sklepów buduje się na podstawie cech oferowanych produktów, dzięki czemu klienci z wyszukiwarki trafiają na odpowiednie podstrony witryny.
Coraz większa konkurencyjność fraz ogólnych przekłada się na wydłużenie czasu działań, prowadzących do osiągnięcia pozycji na pierwszej stronie wyszukiwarki Google. Dlatego też coraz więcej właścicieli witryn decyduje się na działania związane z pozycjonowaniem long tail. Pozycjonowanie szerokie skutecznie generuje wartościowy ruch.
Pozycjonowanie fraz z długiego ogona najczęściej stosuje się w przypadku dużych witryn, jednak ta metoda równie dobrze sprawdzi się także w przypadku mniejszych witryn z małą ilością podstron. Warto jednak pamiętać, że w takiej sytuacji należy włożyć więcej pracy w rozbudowę serwisu o nowe podstrony, które zostaną nasycone odpowiednimi słowami kluczowymi.
Pozycjonowanie szerokie jest dobrym rozwiązaniem we wszystkich branżach, w których na pierwszych pozycjach dla interesujących firmę fraz znajdują się duże serwisy o bardzo mocnej pozycji w wyszukiwarce Google, na przykład Allegro, Ceneo czy też Zalando. Niestety, walka z takimi stronami przypomina walkę z wiatrakami. Ich autorytet w ocenie wyszukiwarki Google jest tak duży, że wyprzedzenie ich w wynikach wyszukiwania pochłonie nie tylko dużo czasu, ale też będzie związane ze sporymi nakładami finansowymi. W takim przypadku lepszym rozwiązaniem jest skupienie się na podejściu long tail SEO i walce o frazy, które mogą szybciej przynieść ruch.
Wyszukiwarka Google, od samego początku jej istnienia, jest najlepszym miejscem pozyskiwania klientów w sieci. Pozycja, jaką zajmuje Twoja witryna po wpisaniu fraz związanych z Twoją ofertą, ma ogromne znaczenie, ponieważ internauci często przeglądają tylko kilka pierwszych wyników w poszukiwaniu produktu lub usługi. Warto zatem zastanowić się nad pozycjonowaniem fraz z długiego ogona, ponieważ przyniesie to szybszy wzrost pozycji strony.
Pozycjonowanie szerokie działa kompleksowo – nie tylko poprawia pozycje rozbudowanych fraz, ale również zwiększa ogólną widoczność witryny. Co więcej, dzięki long tail SEO współczynnik konwersji z ruchu organicznego może ulec poprawie. Dzieje się tak, ponieważ frazy, na które witryna będzie wysoko pozycjonowana w wyszukiwarce Google, będą precyzyjnie określały produkty i usługi których szuka potencjalny klient. Niezależnie od tego, czy dopiero zakładasz stronę lub sklep internetowy, czy szukasz możliwości rozwoju – pozycjonowanie szerokie z pewnością może pomóc Ci w odniesieniu sukcesu i pozyskaniu nowych klientów.
Bezpłatna wycena