Twój sklep działa w oparciu o WooCommerce?
Zobacz, co możesz zrobić, aby poprawić jego widoczność i zyskać
klientów.
Gdy zakładasz sklep internetowy, jedną z decyzji, które będziesz musiał podjąć, jest wybór odpowiedniej platformy do jego obsługi. Najpopularniejszym systemem CMS dla witryn opartych na treści jest WordPress, który jest ceniony za swoją funkcjonalność, uniwersalność i intuicyjną obsługę. Sklepy internetowe wymagają innych funkcjonalności i zasobów. Jednak także i w tym Woprdess może być pomocny. Badania pokazują, że ponad 20 procent sklepów z całego świata zbudowanych jest na tej platformie, wzbogaconej o wtyczkę WooCommerce.
WooCommerce to system sklepowy dla Wordpress instalowany jako wtyczka e-commerce. Dostępna jest od 2011 roku. Dzięki niemu możliwe jest rozszerzenie systemu WordPress o funkcje stricte sprzedażowe. Użytkownicy cenią WooCommerce za równie funkcjonalną strukturę, podobną do samego WordPressa, jak też możliwość skorzystania z wtyczek, które rozszerzają system. Intuicyjny. Interfejs umożliwia edycję w panelu CMS takich parametrów produktów, jak cena, warianty, wymiary, opisy, stan magazynowy czy zdjęcia. Co ważne, jest to wtyczka dostępna całkowicie za darmo.
Jeśli również Twój sklep działa na tej platformie, zobacz, na co warto zwrócić uwagę, gdy chcesz się zdecydować na pozycjonowanie WooCommerce. Przekonaj się, dlaczego warto skorzystać wówczas z usług doświadczonej firmy SEO.
Jeśli masz już sklep na WooCommerce i jest on wypełniony produktami oraz treściami, odpowiednim krokiem na początek będzie audyt strony www przeprowadzony przez specjalistów. Twoja strona zostanie przeanalizowana pod kątem technicznym i uzyskasz odpowiedzi na pytania, co można poprawić i jakie działania podjąć, aby sklep był wyżej w wynikach wyszukiwania.
Czynniki istotne w SEO sklepu internetowego, które zostaną przeanalizowane, to m.in.:
Pod uwagę wzięte zostaną zarówno działania on-site (dotyczące treści i struktury strony), jak i off-site (poza stroną – m.in. pozyskane linki). Rozbudowane możliwości personalizacji tego silnika e-commerce sprawiają, że SEO WooCommerce to w znacznej mierze ta pierwsza grupa czynności, na które masz wpływ nawet bez znajomości kodu HTML czy zasad programowania, a wystarczy do tego wyłącznie panel obsługi Twojej strony.
Bezpłatna wycena
Optymalizacja sklepu internetowego na silniku WooCommerce opiera się na podobnych zasadach, co optymalizacja Wordpress uwzględniająca inny cel i zasady niż dla sklepów.
Jednym z pierwszych etapów pozycjonowania strony jest zawsze wybór odpowiednich słów kluczowych. W przypadku sklepów przeważnie będą nimi nazwy kategorii oraz nazwy produktów. W związku z tym konieczna jest również ich optymalizacja. Nazwy produktów powinny być stosunkowo krótkie, lecz jednocześnie ich zadaniem jest jak najlepsze opisanie każdego z nich. Warto określić typ przedmiotu, markę, model, rozmiar, kolor lub inną cechę charakterystyczną. Poprawnie stworzona nazwa produktu to np. „Buty marki X model Y rozmiar 123 kolor”. WooCommerce umożliwia zarówno zbiorcze edytowanie nazw (np. przy pomocy wtyczek), jak też pojedyncze, po wejściu w każdy z oferowanych przedmiotów w panelu CMS. Dzięki temu optymalizacja WooCommerce w tak podstawowym zakresie może zostać wykonana przez każdego, nie tylko przez specjalistów.
Ściśle powiązana z frazami kluczowymi oraz nazwami produktów jest też struktura danego sklepu. Ją również można łatwo modyfikować dzięki WooCommerce. Nazwy kategorii i słowa opisujące ich zawartość w przeważającej większości będą kolejnymi słowami kluczowymi, na które chcesz pozycjonować swoją stronę. Przywołany wyżej przykład butów mógłby zostać umieszczony np. w kategorii „buty męskie”. Dzięki temu struktura sklepu jest przejrzysta, a nazwy kategorii i produktów optymalnie opisują zawartość Twojej strony. Pozycjonowanie sklepu WooCommerce powinno dążyć do tego, aby do każdego produktu można było dotrzeć w możliwie jak najmniejszej liczbie ruchów na stronie. Często przyjmowaną zasadą jest to, że optymalne są 3-4 kliknięcia ze strony głównej do trafienia na każdą istniejącą w sklepie podstronę.
Wraz z optymalizacją ścieżki sprzedażowej w parze powinno iść stworzenie praktycznej, intuicyjnej nawigacji po sklepie. Jeśli strona będzie pod tym względem niefunkcjonalna, możesz zniechęcić swoich klientów do zakupów, a także utrudnisz pracę robotom Google, przez co proces indeksowania Twojej witryny może się przedłużyć. Powszechnie stosowane praktyki to np. umożliwienie wyszukiwania produktów po ich cechach, menu na górze strony czy nawigacja okruszkowa (tzw. breadcrumbs).
Mimo tego, że rolą sklepów jest przede wszystkim sprzedaż, nie zaś informowanie czy edukowanie klienta, jeśli chcesz, aby Twoje SEO WooCommerce było skutecznie, nie obejdzie się bez przygotowania wartościowych treści i umieszczenia ich zarówno na podstronach kategorii, jak i produktów. Ich edycja na tym silniku jest również możliwa za pośrednictwem kilku kliknięć w panelu. W tekstach powinny znaleźć się odpowiednio użyte słowa kluczowe, pokrywające się z treścią strony i oferowanymi produktami. Ważne jest, aby tworzyć treści unikalne i nie kopiować ich z innych źródeł, co jest często spotykanym błędem. Właściciele sklepów, niestety, często decydują się na wklejanie opisów od producenta lub z hurtowni, z której pochodzi ich asortyment. Gdy zdecydujesz się na pozycjonowanie strony internetowej przez doświadczoną firmę SEO, specjaliści przygotują szczegółowy plan z najskuteczniejszymi frazami, które zostaną w odpowiedni dla wyszukiwarki sposób rozmieszczone na konkretnych podstronach.
Przyjazny dla użytkownika, a także maksymalnie opisowy dla wyszukiwarki powinien być adres URL każdej podstrony sklepu. Edycja tego parametru w WooCommerce jest możliwa zarówno z poziomu samego systemu CMS, jak i dedykowanych dla SEO wtyczek.
Jaki powinien być adres URL w Twoim sklepie?
Pozycjonowanie WooCommerce wymaga także optymalizacji znaczników title. To one widoczne są w wynikach wyszukiwania, więc bardzo ważne jest, aby były jak najbardziej merytoryczne i zawierały słowa kluczowe. Muszą mieć również odpowiednią długość, aby mieściły się w wynikach wyszukiwania. Meta title powinien mieć ok. 60 znaków ze spacjami. Ten parametr również można edytować przy pomocy funkcji wbudowanych do WooCommerce, jak też użyć do tego wtyczek.
Błąd 404 informuje klienta o tym, że nie znajdzie już danego produktu w sklepie. Jest to niekorzystne zarówno pod względem doświadczenia użytkownika, jak i oceny strony przez roboty wyszukiwarki. Przekierowanie typu 301 jest przeznaczone do stałej zmiany adresu strony, a 302 dla zmian tymczasowych. Pierwsze z nich warto wykorzystać, jeżeli dany produkt nie jest już dostępny. Możesz przekierować klienta np. na stronę kategorii, aby pozostał na Twojej stronie i poszukał innego modelu, który może go zainteresować, zamiast odbić się od informacji, że nie znajdzie tego, czego oczekiwał, po czym wyjdzie ze sklepu, nigdy więcej do niego nie wracając.
Dzięki optymalizacji sklepu na platformie WooCommerce możesz mieć wpływ na to, w jaki sposób odczytają go roboty indeksujące Google. Jest to możliwe poprzez plik robots.txt. W jego treści zawiera się wytyczne dla robotów, które będą poruszać się po witrynie. Można dzięki temu np. zablokować dostęp do podstron, których nie chcesz pozycjonować w wyszukiwarce. Elementem, który można umieścić w robots.txt jest mapa strony, czyli plik sitemap w formacie xml. Znajduje się w nim struktura witryny oraz linki do poszczególnych podstron. Najłatwiejszym sposobem na przygotowanie obydwu plików jest wtyczka SEO do WooCommerce.
Pozycjonowanie sklepu WooCommerce musi uwzględnić optymalizację grafik, czyli kolejnego z elementów niezbędnych w każdym sklepie internetowym. Warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych kwestii. Należy do nich m.in. rozmiar zdjęć – zbyt ciężkie będą spowalniały stronę. Masową kompresję zdjęć umożliwia np. wtyczka Smush. Każdy z obrazów powinien mieć też opis alternatywny, który pozwoli robotom indeksującym zrozumieć, co się na nim znajduje.
Jeśli szukasz dla swojego sklepu silnika, który będzie nie tylko przyjazny dla użytkownika, ale też odpowiedni do działań SEO, to dobrym wyborem jest właśnie WooCommerce. Pozycjonowanie stron działających na tym systemie CMS może być łatwiejsze za sprawą m.in.:
Wśród wielu systemów CMS dedykowanych sklepom internetowym, WooCommerce jawi się zatem jako jeden z najbardziej funkcjonalnych, jeśli chcesz docierać do swoich klientów dzięki wysokim pozycjom w wynikach wyszukiwania. Może nie być to optymalny system dla największych sklepów na rynku, oferujących klientom tysiące produktów.
Dzięki rozbudowanym funkcjom WooCommerce o wiele z wymienionych czynników możesz zadbać samodzielnie. Nie zastąpi to jednak profesjonalnego, rozbudowanego planu SEO i obsługi przez doświadczonych specjalistów.
Często popełnianym błędem przez właścicieli sklepów jest instalacja zbyt dużej liczby wtyczek. Można w ten sposób jednak osiągnąć skutek odwrotny do zamierzonego, ponieważ spowolnią one działanie strony i obniżą jej wartość dla robotów Google. Niektóre z sugestii, jakie proponować będą Ci wtyczki SEO, nie będą uwzględniały też charakterystyki Twojej strony, a ich wdrożenie może doprowadzić np. do kanibalizacji słów kluczowych. Pamiętaj, że są one jedynie pomocniczym narzędziem i nie zastąpią Ci wiedzy oraz doświadczenia z zakresu SEO! Z tego powodu warto powierzyć pozycjonowanie WooCommerce specjalistom z firmy Antygen!
Działamy już od 2007 roku. Od tego czasu zaufały nam już setki klientów, w tym również tacy, których sklepy działają na platformie WooCommerce. Dzięki temu mamy niezbędne doświadczenie oraz wiedzę, które pozwolą nam na przygotowanie indywidualnego planu w celu osiągnięcia wysokich pozycji w Google. Skuteczne pozycjonowanie sprawi, że Twój sklep będzie lepiej widoczny dla klientów, a Ty osiągniesz większe zyski. Zapoznaj się z ocenami wystawionymi przez naszych klientów, a także szczegółami naszych usług. Skontaktuj się z nami i opowiedz nam o swoim sklepie, a my przygotujemy darmową wycenę i plan na indywidualnie.
Bezpłatna wycena